Den Diabetiske Fod

FORNUFTIG PLEJE AF FØDDERNE, MINDSKER RISIKOEN FOR FODSÅR.

Som diabetikere skal man være opmærksom på sine fødder og tilegne sig nogle gode vaner, så man på den måde kan forebygge fodkomplikationer.
Herunder vil vi give dig nogle gode råd til egenomsorg, valg af fodtøj og information om hvad der kan ske med fødderne når man har diabetes.

Årsagen til, at man bør passe sine fødder ekstra godt ved diabetes er, at der kan være ledsagende senkomplikationer i form af:

diabetes

Neuropatisk sår hos diabetes patient (Foto: Steno Diabetes Center)

NEDSAT FØLESANS/NEUROPATI

Betyder at følesanserne i fødderne nedsættes eller forsvinder helt, i takt med diabetes varighed eller en dårlig reguleret diabetes. Dette kan betyde, at et sår eller et brud i foden opstår uden at du mærker noget og derfor kan udvikle sig hurtig.

Hvis nerverne er påvirket kan det også give tør hud og fejlstillinger i fødderne samt balance problemer.

Nervebetændelse kan også give sovende eller brændende smerter i fødderne. Dette kan ofte mindskes ved en god diabetesregulation, men tal evt. med din læge om dette problem.

NEDSAT BLODFORSYNING/ÅREFORKALKNING

Er en tilstand som giver nedsat blodcirkulation i fødderne, det betyder mindre næring til vævet, med risiko for sår og dermed nedsat sårheling. Hvis problemet opstå kan man tale med egen læge om behandlingsmuligheder.

FODTØJ

Er den vigtigste faktor, når du skal beskytte fødderne mod udefra kommende skader. Det gælder både hjemmesko og udendørs fodtøj! Fodtøjet skal passe til fodens facon, de skal være lange og bredde nok, der skal være højde i tåkappen, og en god bagkappe så skoen sidder fast på foden.

Fodtøjet bør kunne lukkes med snørre, velco eller spænder, og være lavet i bløde materialer, med mindre man har problemer som kræver sko med stive såler. Der må ikke være hårde sømme eller kanter indvendig i skoene. Ryst altid skoene inden de tages i brug. Tegn en skabelon af foden, klip den ud og se om den kan ligge fladt i skoene uden at krølle, – hvis ikke, er skoen for lille.

Gå aldrig barfodet eller på strømpesokker!

Indlæg skal benyttes, hvis man har fejlstilling i fødderne, da de aflaster udsatte steder og forebygger hård hud og fodsår. Indlæg skal helst fylde hele skoenes længde og bredde. Fodterapeuten laver indlæg og kan ændre dem i takt med forandringer i fødderne.

Diabetes

Tegn en skabelon af foden, klip den ud og se om den kan ligge fladt i skoene uden at krølle, – hvis ikke, er skoen for lille (Foto: Steno Diabetes Center)

HYGIEJNE

Vask fødderne dagligt i rindende vand, brusebad er perfekt (ingen fodbade).

• Brug en mild sæbe.
  • Tør huden godt, også imellem tæerne.
  • Påfør fugtighedscreme så bliver huden blød, smidig og modstandsdygtig. Undgå at smøre creme imellem tæerne.
  • Kig dine fødder efter dagligt og reagere hvis der er forandringer f.eks. røde mærker og sår. Brug gerne et spejl hvis man har svært ved at se sig selv under fødderne.
  • Klip altid neglene lige over.
  • Fodterapeuten fjerner ligtorne og hård hud, der kan være begyndelsen til et fodsår.
  • Brug gode strømper uden hårde sømme eller kanter vend evt. vrangen ud. Strømper skal helst være af natur materiale.

SÅR

Hvis uheldet skulle være ude, så vask såret under bruseren og pålæg en tør forbinding, kontakt din behandler, så man kan finde årsagen og igangsætte en korrekt behandling.

Aflast såret så godt som muligt, evt. ved brug af sandaler som ikke trykker på stedet. Desuden skal du undgå at belaste foden, du har sår på. Du skal holde øje med rødme, varme og hævelse, som er tegn på betændelse.

Betændelse skal behandles straks når du har diabetes!
kontakt derfor læge, diabetesambulatoriet eller sårcenter.

Fodsår bør behandles af et fodteam, som vælger den rette behandling og undersøgelser for dig og dit fodsår. Ofte er der behov for specielle sandaler eller anden form for bandage.

BETÆNDELSE/INFEKTION

Hvis du har et sår og får betændelse i det, kan det være sværere at nedkæmpe, når man har diabetes, pga. nedsat immunforsvar.

Rødme, varme og hævelse er tegn på betændelse og det skal du reagere på straks! Søg derfor læge. Ofte er der behov for antibiotikum i længere tid og tæt opfølgning af din behandler.

FODTERAPEUTENS ROLLE

Den statsautoriserede fodterapeut undersøger om blodforsyning og følesanser er normale, eller om man er i risiko for at udvikle sår. Man får vejledning i egenomsorg i forhold til føddernes status, samt bliver fødderne behandlet og indlæg fremstillet ved behov.

Det er på nuværende tidspunkt tilskudsberettiget med 50 % hos en fodterapeut med ydrenummer. Lægen skriver gerne henvisning til fodterapi. Det er utroligt vigtigt, at din diabetes er velreguleret, da det kan forebygge eller udskyde komplikationer i fødderne.